Aπό το Ριζοσπάστη
Αυτή ήταν η απάντηση για τον επιχρωματισμό επιγραφών στο Μουσείο της Ακρόπολης
Οχι μόνο «νίπτει τας χείρας της» η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ-Τ, Λίνα Μενδώνη, αλλά θεωρεί «ότι με ένα καλό πλύσιμο τα πράγματα αποκαθίστανται». Αυτό δήλωσε σε ραδιοσταθμό για το θέμα που προέκυψε μετά από καταγγελία αλλοδαπού αρχαιολόγου στο Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων ότι, δηλαδή, σε επιγραφές που εκτίθενται στο νέο Μουσείο Ακρόπολης έχει γίνει σύγχρονη επέμβαση με τη χρήση επίθετου χρώματος στην εγχάραξη των γραμμάτων. Το γεγονός επιβεβαίωσαν μέλη του ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, που μετά την καταγγελία του αλλοδαπού συναδέλφου τους έκαναν αυτοψία και απέστειλαν επιστολή στην γ.γ. του ΥΠΠΟ-Τ.
«Τέτοιου τύπου επεμβάσεις» - αναφέρεται στην επιστολή του ΣΕΑ- «σε σημαντικά μνημεία, όπως ο ενεπίγραφος κίονας του Καλλιμάχου, το ψήφισμα των Μεθωναίων κ.ά., εκπίπτει των αρμοδιοτήτων του ΔΣ του Μουσείου Ακρόπολης. Είμαστε βέβαιοι ότι αν είχε υποβληθεί η σχετική μελέτη στα αρμόδια συμβούλια και στις αρμόδιες διευθύνσεις του ΥΠΠΟΤ, θα είχε γνωστοποιηθεί στο ΔΣ του μουσείου ότι υπάρχουν άλλοι ενδεδειγμένοι τρόποι έκθεσης των επιγραφών, ώστε να είναι αναγνώσιμες στο ευρύ κοινό (ειδικός πλάγιος φωτισμός, μεταγραφή του κειμένου σε πινακίδα κ.λπ.) χωρίς καμιά αλλοίωση της αυθεντικής τους μορφής. Ακόμη περισσότερο, θα έπρεπε να είχε προβλεφτεί στη μουσειολογική μελέτη της έκθεσης του Μουσείου Ακρόπολης ο ενδεδειγμένος τρόπος έκθεσης των συγκεκριμένων επιγραφών, όπως γίνεται στις επανεκθέσεις και τα νέα Μουσεία σε όλη την επικράτεια». Και συμπληρώνουν: «Η τήρηση των νόμων και των διαδικασιών που διέπουν τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, όντας το αποτέλεσμα της συλλογικής πείρας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, αποτελεί υποχρέωση όλων των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΤ, όπως και κάθε πολίτη. Δεν πρόκειται απλώς για ένα τυπικό θέμα ή θέμα αρμοδιοτήτων, είναι πάνω από όλα θέμα ουσίας. Είναι αδιανόητο το πλέον προβεβλημένο μουσείο της χώρας να μην ενδιαφέρεται για την πείρα αυτή και να χρησιμοποιεί ξεπερασμένες πρακτικές που εκθέτουν διεθνώς τη χώρα. Πολλώ δε μάλλον που τα δημόσια μουσεία μας, με τη συμβολή όλων των συναδέλφων που εργάζονται σε αυτά (συμπεριλαμβανομένων των συναδέλφων του Μουσείου Ακρόπολης), αναγνωρίζονται διεθνώς για τη σύλληψη και την εφαρμογή πρωτοποριακών μουσειολογικών και μουσειογραφικών μελετών και έχουν κατακτήσει με το έργο τους το σεβασμό της επιστημονικής κοινότητας».
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Διοίκηση του Μουσείου Ακρόπολης λειτουργεί πέρα και έξω από τη δεοντολογία των ελληνικών δημόσιων μουσείων, αλλά και εκτός του νομικού πλαισίου που διέπει τη διαχείριση των αρχαιοτήτων.
Με την επιστολή του ο ΣΕΑ ρωτά την Λ. Μενδώνη, με την ιδιότητά της και ως διδάκτορα της επιγραφικής, «με ποιον τρόπο ελήφθη η απόφαση για την αλλοίωση των μνημείων, εάν το όργανο που την έλαβε είχε την αρμοδιότητα να το κάνει, εάν ρωτήθηκαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ και σε ποιες ενέργειες θα προβεί η πολιτική ηγεσία του, προκειμένου να αποκατασταθεί η τήρηση της νομιμότητας και των διεθνώς αποδεκτών επιστημονικών πρακτικών».
«Κίνδυνος για τα μνημεία δεν υπάρχει», επέμεινε η Λ. Μενδώνη στη ραδιοφωνική εκπομπή. «(...)Σαν μέθοδος ήταν κάτι το οποίο ίσχυε μερικές δεκαετίες πριν. Νομίζω ότι αυτό είναι λεπτομέρεια. Οταν έχει κανείς το Μουσείο της Ακρόπολης, είναι λεπτομέρειες να στεκόμαστε σε τέτοια θέματα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου