Ασφυκτική
κατάσταση δημιουργεί στο χώρο της Εκπαίδευσης η πολιτική της
κυβέρνησης, με τα μαθήματα να ξεκινούν στις 12 Σεπτέμβρη με αριθμό
εκπαιδευτικών πολύ πίσω από τις ανάγκες, με το υπουργείο να...
«ευελπιστεί» ότι τα βασικά βιβλία θα δοθούν στους μαθητές και με τα
σχολεία να στενάζουν κάτω από το βάρος της υποχρηματοδότησης.
Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι οι διορισμοί θα ανέλθουν μόλις
στους 600, τη στιγμή που οι συνταξιοδοτήσεις υπολογίζονται σε 6.000, και
ήδη τα τελευταία χρόνια η δημόσια εκπαίδευση έχει συσσωρευμένες ανάγκες
στελέχωσής της. Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, ο αριθμός των
αναπληρωτών που θα προσληφθούν θα γίνει γνωστός με το άνοιγμα των
σχολείων, ωστόσο θα είναι μειωμένος κατά 50%. Την αντιλαϊκή πολιτική που
επιβάλλει τις ελλείψεις αυτές καλούνται να πληρώσουν τα παιδιά των
λαϊκών οικογενειών, που αγωνίζονται με τέτοιους όρους να κατακτήσουν τη
μόρφωση, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, αφού δηλωμένη πρόθεση του υπουργείου
είναι να καλύψει τα κενά με μετακινήσεις και εξάντληση του ωραρίου των
υπηρετούντων εκπαιδευτικών. Η υπουργός δήλωσε την περασμένη Πέμπτη ότι
«σοβαρό πρόβλημα που ταλανίζει την εκπαίδευση» είναι οι υπεράριθμοι
εκπαιδευτικοί σε κάποιες περιφέρειες όταν σε άλλες υπάρχουν κενά,
εξήγγειλε δειγματοληπτικούς ελέγχους στις Διευθύνσεις και συνεργασία με
τα στελέχη της εκπαίδευσης «για τη σωστή διαχείριση του ανθρώπινου
δυναμικού». Αυτό ανοίγει το δρόμο για υποχρεωτικές μετακινήσεις
εκπαιδευτικών (κάτι που είχε επιχειρηθεί και την περσινή σχολική χρονιά)
που έχει επιπτώσεις τόσο στα εργασιακά δικαιώματα όσο και στην ίδια τη
ζωή των εκπαιδευτικών.
Καθυστερήσεις θα υπάρχουν και στη διανομή των σχολικών βιβλίων καθώς
το υπουργείο δηλώνει επίσημα ότι «στόχος» είναι τα βασικά βιβλία να
φτάσουν στους μαθητές με την έναρξη της χρονιάς και τα υπόλοιπα μέχρι
τον Οκτώβρη. Δεν αποκλείεται δηλαδή οι μαθητές να κληθούν να κάνουν
μάθημα με φωτοτυπίες...
Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στο σκηνικό που έχει ξεκινήσει να
διαμορφώνεται με τις συγχωνεύσεις 2.000 σχολείων που έγιναν όχι μόνο για
να εξοικονομηθούν εκπαιδευτικοί, αλλά για να συγκροτηθούν τα πολυδύναμα
σχολεία όπου θα εφαρμοστούν μαζικά τα προγράμματα ημιμάθειας του «νέου
σχολείου» και που ευκολότερα θα προσελκύσουν χορηγούς. Παράλληλα, η
υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών σημαίνει αδυναμία κάλυψης
λειτουργικών δαπανών των σχολείων, τα οποία δεν αποκλείεται να μην έχουν
χρήματα ούτε για τα βασικά.
Οικοδομείται το «νέο σχολείο»
Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης ότι από τη σχολική χρονιά που ξεκινά σε
μερικές εβδομάδες θα εφαρμοστούν τα προγράμματα του «νέου σχολείου» δεν
αποτελούν στοιχείο ποιότητας, όπως ισχυρίζεται, αλλά έρχονται να
συμπληρώσουν το σκηνικό υποβάθμισης της Παιδείας. Ειδικότερα
ανακοινώθηκε η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών σε 21
Νηπιαγωγεία, 96 Δημοτικά και 63 Γυμνάσια με στόχο από του χρόνου να
επεκταθεί και στα υπόλοιπα.
Η φετινή Α' Λυκείου είναι η τάξη πρώτης εφαρμογής του «νέου Λυκείου»
και σ' αυτή θα ξεκινήσουν αναμορφωμένα προγράμματα σπουδών για τις
Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία), τα Μαθηματικά (Αλγεβρα,
Γεωμετρία) και την Ελληνική Γλώσσα (Αρχαία Ελληνικά και Γραμματεία, Νέα
Ελληνικά και Λογοτεχνία). Το «νέο Λύκειο» που οικοδομείται
χαρακτηρίζεται από τη διαφοροποίηση τόσο ανάμεσα στα σχολεία όσο και
μέσα στο ίδιο σχολείο, με τους μαθητές να μαθαίνουν διαφορετικά πράγματα
ανάλογα με τις «δυνατότητές» τους και τις μορφωτικές ανισότητες να
διευρύνονται. Πρόκειται για ένα σχολείο που χάνει τον όποιο μορφωτικό
χαρακτήρα του σπρώχνοντας τα παιδιά να προετοιμάζονται για την πρόσβαση
στα πανεπιστήμια.
Για όσους δεν προορίζονται για την ανώτατη εκπαίδευση, το υπουργείο
Παιδείας ιδρύει τεχνολογικά Λύκεια «με ειδικότητες βάσει των κοινωνικών
και αναπτυξιακών αναγκών της χώρας, ενισχύοντας την προοπτική
απασχόλησης των αποφοίτων τους...», όπως αναφέρει, σε μια προσπάθεια να
διοχετεύσει στην πρόωρη κατάρτιση τη μεγάλη μάζα των παιδιών των λαϊκών
οικογενειών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου