Του Γιώργου Μωραϊτη
Στην πρώτη περίοδο
(1918-1940) το νεόΐδρυμένο ΚΚΕ ζητεί την εφαρμογή της Δωρεάν παιδείας που ήταν
υιοθετημένη από το 1834 και καταργήθηκε το 1892, οπότε επιβλήθηκαν βαριά
εκπαιδευτικά τέλη και βιβλιόσημα κυρίως για τη Μέση και Πανεπιστημιακή
εκπαίδευση. Οι προτάσεις που κάνει είναι συγκεκριμένες: "... 16.
Εκλαΐκευσης της εκπαιδεύσεως. Αυστηρά εφαρμογή της υποχρεωτικής εκπαιδεύσεως.
Παροχή τροφής και μέσων διδασκαλίας εις τα παιδιά υπό των Δήμων και Κοινοτήτων.
Ανώτατος αριθμός δι' έκαστον διδάσκαλον 25 μαθηταί και τάξεων εις ας διδάσκει
2. Εκδημοκράτησις της διοικήσεως της εκπαιδεύσεως. Κατάργησις του άρθρου του
συντάγματος περί γλώσσης και εισαγωγή της δημοτικής γλώσσης εις όλην την
εκπαίδευσιν. Εισαγωγή εις τα σχολεία της γλώσσης των διαφόρων εθνοτήτων δια
τους εκ τούτων μαθητάς. 17. Ανοικοδόμησης σχολικών κτιρίων και πολλαπλασιασμός
των σχολείων...".
Οι αποφάσεις των
Συνεδρίων και των Σωμάτων του ΚΚΕ επανέρχονται με επιμονή στο θέμα: Το 1918
στο Ιδρυτικό Συνέδριο, το 1920 στο Αγροτικό Πρόγραμμα του Κόμματος, το 1923
στο Εκλογικό Πρόγραμμα, το 1935 στην Ολομέλεια της ΚΕ και το μανιφέστο που
δημοσιεύεται τον ίδιο χρόνο. Το 1936 στο Σύμφωνο με το Αγροτικό Κόμμα Ελλάδας
(ΑΚΕ).
Αυτή η επιμονή του ΚΚΕ
στο αίτημα της υποχρεωτικής λαϊκής εκπαίδευσης ανταποκρίνεται στις ανάγκες της
Ελληνικής κοινωνίας, όταν το ποσοστό του αναλφαβητισμού το 1920 είναι 58,2% και
το 1927 το 50,2%. Το αγροτικό και το εργατικό εισόδημα είναι τόσο χαμηλό που
υποχρεώνει τα παιδιά να εργάζονται για να συμπληρώσουν το οικογενειακό εισόδημα
αντί να πηγαίνουν στο σχολείο. Η ελονοσία, η φυματίωση και τα τραχώματα κάνουν
θραύση. Γι' αυτό το 1927, το 1932 και το 1936, το ΚΚΕ επιμένει στην απαγόρευση
της παιδικής εργασίας, την ίδρυση βρεφικών και νηπιακών σταθμών, την παροχή
νοσοκομειακής περίθαλψης και των φαρμάκων δωρεάν, την καταπολέμηση της
ελονοσίας με χρήματα του κράτους. Το ΚΚΕ ξέρει πως δεν αρκεί η θεσμοθέτηση,
πρέπει να υπάρχει και πρακτικός τρόπος της εφαρμογής της. Είναι πρωτοποριακό το
αίτημα για 25 μαθητές (σήμερα θεσμοθετείται το 35, ενώ το Διεθνές Γραφείο
Εκπαίδευσης (ΑΤΕ) προβάλλει το 20. Οποιος μπορεί να αναπλάσσει στο μυαλό του
την εικόνα της εποχής εκείνης μπορεί να καταλάβει τί σημαίνει η πρόταση. Το
σχολικό δίκτυο της εποχής εκείνης το σχημάτιζαν μονοθέσια σχολεία, μ' ένα δηλαδή
δάσκαλο που δίδασκε όλα τα παιδιά και σε μια αίθουσα, ενώ πολλά δε
λειτουργούσαν γιατί δεν διορίζονταν δάσκαλοι. Αντιλαμβάνεται ο καθένας την
ποιότητα της εργασίας. Με τη διάταξη για δύο τάξεις ανά δάσκαλο μεταβάλλονταν
όλα σε τριτάξια. Αυτή η αρρώστια των μονοθέσιων σχολείων βασανίζει την
εκπαίδευση μας μέχρι τα τελευταία χρόνια. Αξίζει να μνημονεύσει στην περίοδο
αυτή την πρόταση του 1927 για την ίδρυση τεχνικής εκπαίδευσης. Ζητούσε την
ίδρυση 13 τεχνικών σχολών με έξοδα του κράτους και των επιχειρήσεων. Αυτή η
μορφή εκπαίδευσης έμεινε έξω από τη δημόσια εκπαίδευση, με ιδρυματικό το
χαρακτήρα και στο έλεος της φιλανθρωπίας και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, μέχρι
το 1960.
Στη διάρκεια αυτής της
περιόδου, κάτω από την επίδραση των ιδεών της Οκτωβριανής επανάστασης και των
καταλυτικών συνεπειών της, αλλά και σαν αντίδραση στην πολιτική δραστηριότητα
του ΚΚΕ, η αστική ηγεσία, όντας υποχρεωμένη να αντιμετωπίσει τα τεράστια
προβλήματα της εκπαίδευσης, αναγκάζεται να επιχειρήσει κάποιες λύσεις. Ετσι
έχουμε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του '30 που προσπαθεί με
καθυστέρηση μιας 20ετίας να εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση του 1911 και μάλιστα
συρρικνωμένη και το πρόβλημα της δημιουργίας μιας κάποιας μορφής
επαγγελματικής εκπαίδευσης. Απ' όλες αυτές τις προσπάθειες δεν έμεινε τίποτε
περισσότερο από την οικοδόμηση κάποιων σχολείων που γίνανε με δάνειο από τη
Σουηδία. Η κατάσταση εξακολουθεί να είναι χαώδης, γιατί οι μηχανισμοί του
σκοταδισμού έμειναν ανέπαφοι και η διεθνής αντίδραση ενίσχυε τις αντιστάσεις
των συντηρητικών στοιχείων. Η ειδοποιός διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στα αστικά
μέτρα και την πολιτική του ΚΚΕ είναι καθαρή: Οι αστικοί παράγοντες μέσα από μια
σειρά αντιφατικών πράξεων και διακηρύξεων προσπαθούν να αναπαράγουν βελτιωμένο
το αστικό σύστημα, ενώ αντίθετα η δραστηριότητα του κόμματος για την
πραγματοποίηση των στόχων της κοινωνικής αλλαγής είναι συνεχής, αδιάλειπτη και
συνεπής:
1. Η συμμετοχή των
κομμουνιστών και ιδιαίτερα της νεολαίας, της ΟΚΝΕ, στους απεργιακούς αγώνες των
φοιτητών, που απλώνονται σε όλη την περίοδο, από το 1918 μέχρι το Μάρτη του
1936, είναι χαρακτηριστικές: 11 μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις των φοιτητών
του Πανεπιστημίου της Αθήνας αναπτύσσουν τον αγώνα για την εκλαΐκευση της
εκπαίδευσης, τη λήψη μέτρων υπέρ των φοιτητών (ατέλεια εγγραφών, δωρεάν σίτιση
των απόρων, συμπλήρωση κενών διδακτικών εδρών κτλ.) καθοδηγούνται από την ΟΚΝΕ
και καταλήγουν σε επιτυχία των φοιτητών. Στην περίοδο μεταξύ του 1927 και 1936
μαζί με τους φοιτητές κατεβαίνουν στο διεκδικητικό αγώνα και οι μαθητές των
σχολείων της Μέσης Εκπαίδευσης.
2. Ανώτερα στελέχη του
Κόμματος ο Παναγής Δημητράτος, δάσκαλος μέλος της ΚΕ του ΣΕΚΕ και Πρόεδρος και
Γ. Γραμματέας αλληλοδιάδοχος της ΔΟΕ, ο Νίκος Πλουμπίδης, ο Γιάννης Ζέβγος, ο
Δημήτρης Γληνός, η Ρόζα Ιμβριώτη, ο Σωτήρης Σουκαράς κ.ά. προσδίδουν ένα ειδικό
βάρος στο πρόγραμμα και τις δραστηριότητες του Κόμματος.
3. Η επιρροή των στελεχών
και των μελών του ΚΚΕ στην εκπαίδευση είναι τεράστια. Αυτό φαίνεται από
αιτήματα των συνεδρίων της ΔΟΕ του 1930 και 1931, από τη συγκέντρωση που έγινε
στις 23.11 .'30 με πρόταση της ΔΟΕ και το ψήφισμα που ζητούσε συνδικαλιστικές
ελευθερίες στους δασκάλους και μείωση της τιμής του ψωμιού.
4. Και από πολλά άλλα
φαίνεται η επίδραση του ΚΚΕ. Αξίζει όμως να επισημάνουμε τρία: α) Η διάσπαση
του Εκπαιδευτικού Ομίλου (ΕΟ) (1926-1927). Η διάσπαση του μεγάλου αυτού
σωματείου είναι το αναπότρεπτο προϊόν της αποτυχίας της εκπαιδευτικής
μεταρρύθμισης του 1911-1920 και όχι το αποτέλεσμα των προσωπικών αντιθέσεων
Δελμούζου-Γληνού. Ο συμβιβασμός του Βενιζέλου και στο θέμα της γλώσσας έκαμε τα
αστικά και μικροαστικά στοιχεία του ΕΟ να απογοητευθούν, να αποσυρθούν και να
πισωπατήσουν. Η μεγάλη όμως πλειοψηφία των μελών του ΕΟ μαζί με τους
"εξελικτικούς σοσιαλιστές" και τους κομμουνιστές, ακολουθώντας το
Γληνό, θα κάμει τη μεγάλη υπέρβαση, σαν "Σωματείο Εκπαιδευτικής
Πολιτικής", θα συνταχθεί με την ιδεολογία του κοινωνικού μετασχηματισμού
και με τη διακήρυξη (μανιφέστο) του 1927, θα συμπέσει με τις προγραμματικές
αρχές του ΚΚΕ. β) Στην επιχείρηση διάσπασης της ΔΟΕ το 1928, είναι μια ακόμη
νίκη των μελών και των στελεχών του Κόμματος. Οι σκοταδιστικοί κύκλοι
επιχειρούν να διασπάσουν τον εκπαιδευτικό κόσμο με τη δημιουργία της ΝΕΑΣ ΔΟΕ,
με το προβοκατόρικο αιτιολογικό πως η ΔΟΕ έχει αλωθεί από τους κομμουνιστές. Η
διασπαστική αυτή προσπάθεια των αντιδραστικών κύκλων συνάντησε την αδιαφορία
των εκπαιδευτικών και ναυάγησε. Οι εκπαιδευτικοί την εποχή εκείνη δεν ήταν
εγκλωβισμένοι και αντιλαμβάνονταν τί σήμαιναν οι κινήσεις αυτές, γ) Ο
αντικομμουνισμός στην εκπαίδευση και οι διωγμοί των κομμουνιστών εκπαιδευτικών
και των υπαλλήλων του ΥΠΕΠΘ αρχίζουν από τον Πάγκαλο πρώτα, συνεχίζουν με τον
Γ. Παπανδρέου για να κορυφωθούν αυτήν την περίοδο από το Μεταξά. Διαλύονται οι
οργανώσεις των εκπαιδευτικών, αφού δεν μπορούν να τις ελέγχουν και εισάγεται
στα σχολεία το μάθημα του αντικομ-μουνισμού. Ολα αυτά είναι τρανή απόδειξη από
τη μια του τρόμου των αστών πολιτικών και από την άλλη του ωμού και ξέσκεπου
αυταρχισμού τους. Ο Γ. Παπανδρέου το 1931 ως ΥΠΕΠΘ στο Ανώτατο Εκπαιδευτικό
Συμβούλιο καλεί τους εκπαιδευτικούς να διαλέξουν ανάμεσα στην ιδεολογία τους
και στο επάγγελμα τους. Το ΥΠΕΠΘ του Πρωθυπουργού της Δεκεμβριανής αιματοχυσίας
και της αστάθειας του 1965, καταδιώκει από το 1931, όχι μόνο την προπαγάνδιση
του κομμουνισμού, αλλά και την ιδεολογία και την απλή υποψία της
κομμουνιστικής ιδεολογίας, μια απόδειξη κι αυτό της σοβαρής επίδρασης του
κομμουνιστικού κινήματος. Από μια επιστολή του Λ. Μακκά στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ
βγαίνει ότι το 40% των δασκάλων αν δεν είναι μέλη του ΚΚΕ είναι οπαδοί, της
ιδεολογίας του. Και μιλάμε για 5.600 δασκάλους στο σύνολο των 14.000 που είχε
τότε ο κλάδος. Η περίοδος αυτή είναι χαρακτηριστική. Βρίσκεται κάτω από την
επίδραση των νικηφόρων ιδεών του σοσιαλισμού. Στις παιδαγωγικές εφαρμογές το
Σοβιετικό κράτος βρίσκει τη δικαίωση του και συνεπώς την επιβεβαίωση του και το
εφικτό της λαϊκής παιδείας. Που κάνει κάποιους προοδευτικούς αστούς να υψώσουν
τη φωνή τους και ορισμένους πολιτικούς να πάρουν κάποια, περιστασιακά όμως μέτρα.
Την τελευταία ΙΟετία της περιόδου (1930-1940) σημαδεύουν δύο αστικές
προσπάθειες: Η εκπαιδευτική νομοθεσία του Βενιζέλου - Γόντικα (που αναφέραμε
πιο πάνω), που σε τελευταία ανάλυση είναι προσπάθεια - περιχαράκωση της αστικής
τάξης, και η εκπαιδευτική νομοθεσία της 4ης Αυγούστου που δεν έφερε τίποτε
καινούργιο, δημιούργησε όμως μια άλλη παραλλαγή στο ήδη υπάρχον σύστημα και
πρόσθεσε μια ακόμη σκοτεινότερη πινελιά στον αντικομμουνισμό των Πάγκαλου -
Παπανδρέου. Τότε αρχίζει και η προσπάθεια εκφασισμού της νεολαίας μέσα από την
Εθνική Οργάνωση Νεολαίας (ΕΟΝ) που απότυχε τόσο κραυγαλέα ώστε μέσα σε μια
αλλαγή των συνθηκών η ΕΠΟΝ αγκάλιασε όλους τους νέους που προσπάθησε ο φασισμός
να τους απορροφήσει... Πίσω απ' όλη αυτή την Εθνικοαπελευθερωτική προσπάθεια
βρέθηκε η ΟΚΝΕ και η πατριωτική της δραστηριότητα.
5. Η δεύτερη περίοδος της
εκπαιδευτικής δραστηριότητας του ΚΚΕ (1941-1950) θα ήταν αδιανόητη χωρίς τη
βαθιά ιδεολογική και πρακτική επεξεργασία που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη
περίοδο. Η εκπαιδευτική δραστηριότητα του Κόμματος, σε αυτή την περίοδο,
εκφράζει την ωριμότητα του και αποτελεί υπέρβαση της προηγούμενης κατάστασης.
Είναι έτοιμο, μέσα στις καινούργιες συνθήκες να επεξεργαστεί βαθύτερα την
ιδεολογία του και να κάνει πράξη όσα μέχρι τότε επεξεργαζόταν. Εχουν
ξεκαθαριστεί τα ιδεολογικά στοιχεία της εκπαιδευτικής προοπτικής: Οι θέσεις
του Κόμματος ανάμεσα στο 1918-1936, η διακήρυξη της Διοικούσας Επιτροπής του
ΕΟ του 1927 και οι προσπάθειες που έχουν κωδικοποιηθεί από την πείρα του ΕΟ,
αλλά και η εκλαΐκευση των εκπαιδευτικών ιδεών του ΚΚΕ. Ο Δημήτρης Γληνός
βρίσκεται στο ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ. Ενα επιτελείο από ανώτερα και μεσαία στελέχη
της εκπαίδευσης, αν δεν έχουν γίνει ακόμα μέλη του Κόμματος, έχουν
προσανατολιστεί. Ο εθνικο-απελευθερωτικός αγώνας δημιούργησε μια πλατιά
συναίνεση μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ-ΕΠΟΝ-ΕΛΑΣ.
Τρεις βασικές
διαδικασίες υλοποιούνται αυτήν την περίοδο: Ο ιδεολογικός προσανατολισμός, ο
επιτελικός σχεδιασμός της μεταρρύθμισης και η υλοποίηση της, μέσα στην
καινούργια κατάσταση που δημιούργησε η νέα λαϊκή εξουσία. Τρεις συγκεκριμένες
πράξεις τις εκφράζουν: α) Η Διακήρυξη του ΚΚΕ του 1943, που φέρει τον τίτλο:
Λαϊκή Δημοκρατία, ένα κείμενο προγραμματικών αρχών, που καθορίζει την ιδεολογία
και αποτελεί γραμμή πλεύσης. β)Το σχέδιο για μια λαϊκή παιδεία του ΕΑΜ-ΕΠΟΝ και
γ) το Νομοθετικό έργο της ΠΕΕΑ.
Το πρώτο κείμενο (Λαϊκή
Δημοκρατία) προβλέπει: α) Προστασία της γυναίκας, του παιδιού και της
οικογένειας. 6) Φροντίδα της Νέας Γενιάς, γ) Λαϊκή υγεία και πρόνοια, δ) Λαϊκό
εκπαιδευτικό σύστημα από το δημοτικό σχολείο μέχρι την Πανεπιστημιακή
εκπαίδευση. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον η μελέτη της πρότασης του Κόμματος από την
πλευρά της παιδείας του Ελληνικού λαού και του πολιτισμού.
Ο επιτελικός σχεδιασμός,
και η επεξεργασία του σχεδίου που υλοποίησε η λαϊκή εξουσία της ΠΕΕΑ, είναι
έργο του Δημήτρη Γληνού, που πέθανε στις 26 Δεκέμβρη του 1943, ενώ ετοιμαζόταν
να βγει στην Ελεύθερη Ελλάδα. Το έργο του ολοκληρώθηκε από δύο
"συνεργεία" (=επιτροπές) εκπαιδευτικών, μιας του ΕΑΜ και δεύτερης της
ΕΠΟΝ. Τρεις εκπαιδευτικοί είναι εκείνοι που έπαιξαν σπουδαίο ρόλο στην
υλοποίηση του προγράμματος, η Ρόζα Ιμβριώτη, ο Μιχάλης Παπαμαύ-ρος και ο Κώστας
Σωτηρίου, ο οποίος δίπλα στην παιδαγωγική του σοφία διέθετε και διοικητική
πείρα της εκπαίδευσης. Φυσικά και άλλοι εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να αναφερθούν
εδώ.
Χρειάζεται πλατιά
ανάλυση του μοναδικού αυτού κειμένου που αποτελεί καμάρι και για το Κόμμα μας
και για την εκπαιδευτική κοινότητα. Θα περιοριστούμε να επισημάνουμε μόνο
βασικά σημεία: Βασική αρχή είναι η αρχή της ενιαίας παιδείας (=Ενας λαός, μια
παιδεία). Η παιδεία είναι η σπουδαιότερη κοινωνική λειτουργία, ταγμένη στην
υπηρεσία του λαού και συνεπώς δεν μπορεί να είναι αντικείμενο ιδιωτικής
εμπορικής εκμετάλλευσης, αλλά είναι συνδεδεμένη με τη λαϊκή πολιτεία και δεν
αποτελεί προνόμιο μερικών ούτε τελειώνει με την παιδική ηλικία. Και όλοι έχουν
πραγματικά δικαιώματα στη μόρφωση από την κατώτερη μέχρι την ανώτερη βαθμίδα,
χωρίς κανένα περιορισμό από κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους. Κριτήριο
είναι πάντοτε η ικανότητα και η φυσική κλίση του καθενός. Επόμενο κι από αυτή
την πλευρά "καμιά οικονομία για την εκπαίδευση" δεν επιτρέπεται να
γίνεται.
Το σχέδιο ορίζει ότι
σκοπός της παιδείας είναι η πνευματική, ηθική και υλική ανύψωση του ανθρώπου.
Επιδιώκει να του παράσχει όλα τα μορφωτικά στοιχεία και να του παρασκευάσει
όλες τις δυνατότητες, ώστε αν μπορέσει να πολλαπλασιάσει την παραγωγή των
υλικών και πνευματικών αγαθών, να αναπτύξει όλες τις πλουτοπαραγωγικές πηγές
της χώρας, τον πνευματικό πολιτισμό και να οργανώσει και να εξελίξει τους
θεσμούς της πολιτείας σαν πραγματικός ελεύθερος λαός. Να προετοιμάζει πολίτες
με συνειδητή πειθαρχία στο σύνολο και με ξεκάθαρη συνείδηση του περιεχομένου
και του σκοπού της λαϊκής εξουσίας.
Δεν θα απασχοληθούμε εδώ
με τους επιμέρους στόχους, θα επισημάνουμε μόνο ότι θεωρεί προϋπόθεση της
λαϊκής παιδείας την πανεπιστημιακή εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, την πλήρη και
ολοκληρωμένη δωρεάν εκπαίδευση και την οικοδόμηση ολοκληρωμένου συστήματος
σχολικών κτιρίων. Κι όσον αφορά το σύστημα σχολικών ιδρυμάτων προβλέπει:
Παιδικούς σταθμούς και
νηπιαγωγεία, σχολεία 8χρονης γενικής εκπαίδευσης, σχολεία δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης γενικής, αγροτικής, βιοτεχνικής, βιομηχανικής και καλλιτεχνικής,
των οποίων ορίζει και το αντικείμενο.
Το εκπληκτικό όμως δεν
είναι η θεωρητική θεμελίωση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, όσο η
εκπαιδευτική δραστηριότητα που επιδείχθηκε αυτή την περίοδο. Μέσα στις φλόγες
του πολέμου να ανοίξουν σχολεία, να στηθούν συσσίτια για τα παιδιά. Το 1942
συγκροτείται η πρώτη σχολική επιτροπή, προέκταση της Τ.Α., που τότε
ανασυγκροτείται, το 1943 συγκαλείται και πραγματοποιείται στο χωριό Λάσπη της
Ευρυτανίας το Παιδαγωγικό Συνέδριο των Δασκάλων και επανιδρύεται η ΔΟΕ, που
είχε διαλυθεί από το αστικό καθεστώς. Συντάσσεται ο Οργανισμός της Γραμματείας
της Παιδείας της ΙΊΕΕΑ, ιδρύονται τα Παιδαγωγικά Φροντιστήρια της Τύρνας, του
Τροβατου της Ευρυτανίας, των Γρεβενών, του Ερημόκαστρου της Βοιωτίας, της
Κόνιτσας κ.ά. Εκδίδονται δύο σχολικά βιβλία: "Τ' αετόπουλα" και η
"Ελεύθερη Ελλάδα". Ιδρύονται γεωργικές σχολές, στη Μονή Αγάθωνος, στη
Φτέρη της Φθιώτιδας, στη Σπερχιάδα και στη Φραγκίστα της Ευρυτανίας.
Σε αυτή την περίοδο
πέφτει και εμφύλιος πόλεμος που μας επέβαλαν οι μοναρχο-φασίστες, ανοιχτοί ή
συγκεκαλυμμένοι συνεργάτες της φασιστικής κυριαρχίας στην Κατοχή, με την άμεση
πολιτική στρατιωτική επέμβαση του Εγγλέζικου και στη συνέχεια του Αμερικάνικου
ιμπεριαλισμού. Και σε αυτή την περίοδο είναι ξεχωριστό το ενδιαφέρον του
Κόμματος για την παιδεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η δημιουργία Λαϊκού
Γυμνασίου και Λαϊκού Διδασκαλείου στα Τρόπαια της Γορτυνίας στην Πελοπόννησο,
την περίοδο που σχηματίστηκε συγκροτημένη ελεύθερη περιοχή. Λειτούργησε δύο
περιόδους, εκπαίδευσε μια σειρά δασκάλων και χορήγησε πτυχία.
Η δεύτερη περίοδος, το
ίδιο πλούσια όπως και η πρώτη, αλλά σε άλλο επίπεδο. Είναι η μόνη φορά που το
ΚΚΕ δημιουργώντας κέντρο εξουσίας μπορεί και να υλοποιήσει την εκπαιδευτική του
πολιτική.
-
1 σχόλιο:
http://youtu.be/7NoKj9-jIDY
Δημοσίευση σχολίου