Με τη δημοσίευση των επόμενων σχετικών άρθρων, γίνεται προσπάθεια κατανόησης βασικών παιδαγωγικών όρων υπό το φως της διαλεκτικής και υλιστικής προσέγγισης.
Παιδεία. Προέρχεται από την αρχ. ελλην. λέξη παις (=παιδι) > παιδεύω(=ανατρέφω τα παιδιά, σε διάκριση από το εκτρέφω) > παιδεία (=η ανατροφή του παιδιού).
Ο ελληνικός όρος παιδεία έχει έννοια πλατύτερη της εκπαίδευσης, σαν καταστάλαγμα όλης της κοινωνικής διαδικασίας της αγωγής, αυτό που προκύπτει σαν διαμορφωμένη και σε δυναμική λειτουργία κοινωνική προσωπικότητα. Είναι ο πλούτος των ιδεών, οι συναισθηματικοί δεσμοί κι οι βιοθεωρητικές αντιλήψεις που οδηγούν τους ανθρώπους στη συνεχή ανασυγκρότηση της εμπειρίας τους και την αξιολόγηση της σημασίας της, με συνέπεια τη δυναμική και ιδιαίτερη μορφοποίηση τους. Η αστική παιδαγωγική αντίληψη σταματάει στο σημείο αυτό, δηλαδή μιλάει αόριστα για δραστηριοποίηση του ατόμου, έχοντας για ιδανικό της την ατομικότητα. Η σοσιαλιστική παιδαγωγική αντίληψη προχωράει και αναδεικνύει την παιδεία ως στάση ζωής, δύναμη επικοινωνίας και συμβίωσης, βάσει των κοσμοθεωρητικών απόψεων που δεν αφορούν στενά και μόνο το άτομο, αλλά την κοινωνική υπόσταση και ευθύνη του ανθρώπου .
Η παιδεία δεν έχει στατικό χαρακτήρα, ακολουθεί και επιδρά με τη σειρά της στη διαμορφούμενη ζωή της κοινωνίας. Κι απ' αυτήν την άποψη σχετίζεται με την ελληνική λέξη πολιτισμός, που δηλώνει το σύνολο των υλικών και πνευματικών κατακτήσεων της κοινωνίας. Ο τελευταίος όρος γεννήθηκε από τον κοινωνικό καταμερισμό της πολιτιστικής ανάπτυξης στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, όπου η αντιδιαστολή πόλης και αγρού έχει οπωσδήποτε μέσα της την έννοια της . αξιολογικής διάκρισης υπεροχής του αστικού κέντρου απέναντι στους αγρότες. Κάτι που μένει με την έννοια του χωριάτη (=ακαλλιέργητος, απολίτιστος) και στην εποχή μας. Και συναφής είναι αλλά όχι ταυτόσημη η λατινογενής έννοια κουλτούρα, στα ελληνικά πνευματική καλλιέργεια, που νοηματικά κινείται ανάμεσα στη διαδικασία (καλλιεργώ) και το αποτέλεσμα (καλλιέργεια).
Εκπαίδευση. Από τη σύνθεση της αρχ. ελλην. πρόθεσης εκ και του ρήματος παιδεύω (=ανατρέφω τα παιδιά) > εκπαιδεύω = ανατρέφω από παιδική ηλικία > εκπαίδευση. Χρησιμεύει εναλλακτικά για την κλίμακα εννοιών που αποδίδονται στα γαλλικά και αγγλικά με τις λέξεις "education enseignement...". Ο όρος Εκπαίδευση, γενικά, δηλώνει τη διαδικασία της μετάδοσης και αφομοίωσης των γνώσεων, των μεθόδων και των συνηθειών, που αποτελούν το βασικό μέσο προετοιμασίας για τη ζωή και την άσκηση της κοινωνικής εργασίας. Η εκπαίδευση υπηρετεί τους κάθε φορά κοινωνικούς σκοπούς της αγωγής και της μόρφωσης: τι άνθρωπο θέλει να διαμορφώσει και διαπαιδαγωγεί η κοινωνία. Είναι μια διαδικασία που καθορίζεται από το επίπεδο της κοινωνικής ζωής, όχι μόνο των παραγωγικών δυνάμεων αλλά και των κοινωνικών σχέσεων, κι από τότε που θεσμοθετήθηκε μέσα στις οργανωμένες κοινωνίες έχει προφανή ταξικό χαρακτήρα. Μέσα στην εκπαίδευση αντικατοπτρίζονται αλλά και αναπτύσσονται οι αντιφάσεις που προκύπτουν από την κρίση του κοινωνικο-οικονομικού σχηματισμού (π.χ. από τη μια. η ανάπτυξη της επιστήμης κι οι δυνατότητες για απαλλαγή του ανθρώπου από το μόχθο κι από την άλλη ο περιορισμός της εκπαίδευσης των πολλών με την απαίτηση για διακριτική διαχείριση της επιστήμης σε όφελος της άρχουσας εκμεταλλευτικής τάξης). Το βέβαιο είναι ότι μέσα στο σχολείο οι νέοι άνθρωποι διαμορφώνουν μαζί με μια ορισμένη ανάπτυξη των ικανοτήτων τους και κοσμοαντίληψη και στάση ζωής, αναπαράγεται η κυρίαρχη ιδεολογία. Έτσι με τη θεωρία ότι το εκπαιδευτικό σύστημα είναι υπεράνω των τάξεων και της πολιτικής, η άρχουσα τάξη επιδιώκει ακριβώς να κρύψει ότι η εκπαίδευση και το κράτος είναι όργανα δικά της και να παρουσιάσει την πολιτική της συμφέρουσα για όλη την κοινωνία. Όμως, η πνευματική εκμετάλλευση είναι παρακολούθημα και μέσο της υλικής εκμετάλλευσης, υπογράμμιζε ο πρωτοπόρος παιδαγωγός Δημήτρης Γληνός. Όπου παρουσιάζεται προοδευμένη λαϊκή παιδεία, πήγασε από τη δυναμική επιβολή του λαού. Γι' αυτό και το έργο του σχολειού κι ο αγώνας για αλλαγές στην εκπαίδευση δεν μπορεί παρά να συνδέεται με την πάλη των κοινωνικών τάξεων. Μια λαϊκή εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να έχει άλλο κοινωνικό φορέα και πρόμαχο παρά τις κοινωνικές εκείνες τάξεις, που σαν αδικημένες συνειδητοποιούν καθαρά τα κοινωνικά προβλήματα και αγωνίζονται για την πραγματοποίηση κοινωνικών αλλαγών. Την πνευματική αδικία, όπως και την υλική, έχουν συμφέρον περισσότερο από όλους τους άλλους να την τινάξουν εκείνοι, που υποφέρουν περισσότερο από αυτή. Οι εργάτες, μαζί με τους αγρότες και τους μικροαστούς, όσο συνειδητοποιούν τα προβλήματα τους και αγωνίζονται για την εξύψωση τους.
ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΕΥΧΟΣ 3
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου