Όλα ξεκίνησαν στο μάθημα της Φιλοσοφίας της Β’ ΓΕΛ… Η ύλη του
μαθήματος ήταν τόσο βαρετή που δε μας τραβούσε το ενδιαφέρον, ούτε μας
παρακινούσε να ασχοληθούμε με το μάθημα αυτό. Συζητούσαμε γενικά για
τους φιλοσόφους, τι είπαν, ποιες οι θεωρίες του κ.λπ. χωρίς να συζητάμε
πώς μπορεί να εφαρμοστεί ό,τι είπαν στις ζωές μας και να τις αλλάξει.
Μετά από σχετικές παρεμβάσεις μου στο μάθημα, η καθηγήτρια κατάλαβε
το ενδιαφέρον μου για το έργο του Μαρξ και πρότεινε να παρουσιάσω μια
εργασία για το έργο του. Έτσι άρχισα πυρετωδώς να διαβάζω άρθρα από τον
“Οδηγητή” και να συλλέγω τις πληροφορίες που θα έβαζα στην παρουσίασή
μου. Παράλληλα, στην ΟΒ Λυκείων Ιωαννίνων, με τους υπόλοιπους συντρόφους
μαθητές συζητούσαμε τι να περιλαμβάνει η εργασία, πώς να απαντήσω σε
τυχόν ερωτήσεις. Η κουβέντα με τους συμμαθητές μου γύρω από τον Μαρξ
γινόταν όλο και πιο συχνή, προετοίμαζα το έδαφος για τη μέρα που θα
ακούσουν και οι άλλοι όσα έμαθα κι εγώ.
Όταν έφτασε η ώρα για την παρουσίαση, δεν απόρησε κάποιος από τους
συμμαθητές μου, αφού συχνά στο πλαίσιο του μαθήματος και όχι μόνο,
εξέφραζα την γνώμη μου. Έτσι, “στρώθηκε” το έδαφος και για την ώρα της
παρουσίασης.
Η παρουσίαση περιελάμβανε τα εξής:
Βιογραφικά στοιχεία για τον Κ. Μαρξ
Στην αρχή η εργασία αναφερόταν στο ποιος ήταν ο Μαρξ, για την
οικογένειά του, τις σπουδές του. Στη συνέχεια, αναφερθήκαμε στα πιο
γνωστά έργα του. Είπαμε ιδιαίτερα για το “Κεφάλαιο” και το “Μανιφέστο
του Κομμουνιστικού Κόμματος”.
3 συστατικά μέρη του μαρξισμού
Μέσα από γνωστές φράσεις των έργων του Μαρξ αναλύσαμε τι έλεγε για τη Φιλοσοφία, την Πολιτική Οικονομία και το Σοσιαλισμό.
Ο μαρξισμός στην πράξη
Εδώ βασιστήκαμε στη φράση του Μαρξ: “Οι μέχρι τώρα φιλόσοφοι απλά
ερμηνεύουν τον κόσμο – το ζήτημα είναι να τον αλλάξουμε!”. Συζητήσαμε
πώς οι Μαρξ- Ένγκελς ανέπτυξαν έντονη πολιτική δράση, πώς προσπάθησαν η
εργατική τάξη να καταλάβει ότι έχει δύναμη και ότι πρέπει να οργανωθεί
και να επαναστατήσει για να πάρει την εξουσία και να οικοδομήσει το
σοσιαλισμό-κομμουνισμό.
Αρχές του Σοσιαλισμού-Κομμουνισμού
Μιλήσαμε για το πώς θα λειτουργεί η νέα αυτή κοινωνία, όπου η
παραγωγή θα γίνεται για να καλυφθούν οι ανθρώπινες ανάγκες, αφού τα μέσα
παραγωγής θα ανήκουν στην εργατική τάξη και όχι στους καπιταλιστές.
Το πολυσήμαντο έργο του Μαρξ στις μέρες μας
Η εργασία έκλεισε με το γιατί το έργο του Μαρξ, τόσα χρόνια μετά,
είναι ακόμα επίκαιρο! Όλοι γύρω μας βλέπουμε πολέμους, φτώχεια, ανεργία
στα σπίτια και τις οικογένειές μας, που είναι δείγμα για το ότι ο κόσμος
που ζούμε είναι σάπιος και πρέπει να αγωνιστούμε για να τον αλλάξουμε!
Η επόμενη μέρα μετά την εργασία ήταν πολύ σημαντική για να καταλάβω
ποιο ήταν το αντίκτυπο της παρουσίασης. Οι συμμαθητές μου ήταν πάρα πολύ
θετικοί σε αυτά που είχαμε συζητήσει, ενώ αναλύσαμε εκτενέστερα τις
ερωτήσεις που είχαν γίνει κατά τη διάρκεια της παρουσίασης. Συζητήσαμε
πολύ πάνω σε κάποιες από αυτές, όπως: Για το σοσιαλισμό που οικοδομήθηκε
στην ΕΣΣΔ και γιατί ανατράπηκε, γιατί αφού η θεωρία του Μαρξ είναι τόσο
καλή, δεν γίνεται πράξη σήμερα στην Ελλάδα, τι χρειάζεται να γίνει, πώς
μπορούμε να ζούμε χωρίς αφεντικά, να δουλεύουμε για να καλύπτονται οι
ανάγκες του λαού και όχι τα κέρδη των λίγων κ.λπ. Ερωτήσεις που είναι
απόλυτα φυσικές, αφού τα παιδιά μαθαίνουν για το έργο του Μαρξ μέσα από
διαστρεβλωμένες πληροφορίες. Μας απασχολούσε πολύ, δηλαδή, αν ό,τι έχει
γράψει ο Μαρξ μπορεί όντως να γίνει, και τι χρειάζεται γι’ αυτό. Εκεί
εξήγησα την ανάγκη να μαθαίνουν οι εργαζόμενοι και η νεολαία τη θεωρία
του Μαρξ. Να καταλαβαίνουν ότι είναι ανάγκη να αλλάξει ο κόσμος και ότι
έχουν πραγματικά τη δύναμη να το κάνουν, αφού αυτοί είναι που δουλεύουν,
παράγουν και φτιάχνουν ό,τι υπάρχει γύρω μας. Γι’ αυτό και είναι
ανάγκη να “ψαχνόμαστε”, να μην καταπίνουμε αμάσητο ό,τι μας πλασάρουν,
να είμαστε “ανήσυχα πνεύματα”. Ταυτόχρονα, να μπαίνουμε στον αγώνα, να
οργανωνόμαστε, να μαθαίνουμε από μικροί να μη συμβιβάζομαστε με τις
δυσκολίες, τα προβλήματα και τη “μοίρα” που μας ετοιμάζουν.
Στα παιδιά άρεσε πάρα πολύ όλη αυτή η συζήτηση, αφού ήταν η πρώτη
φορά που άκουγαν πράγματα που δεν υπάρχουν στα σχολικά βιβλία. Αξίζει να
αναφέρω ότι πολλά παιδιά ζήτησαν από εδώ και στο εξής το μάθημα τις
Φιλοσοφίας να διδάσκεται με αυτόν τον τρόπο, από μαθητές. Πολύ σημαντική
ήταν και η βοήθεια της καθηγήτριας για την παρουσίαση του έργου.
Κώστας Αρβανίτης, Β’ ΓΕΛ, Ενιαίο Λύκειο Κατσικάς Ιωαννίνων
Aναδημοσίευση από τον ΟΔΗΓΗΤΗ ΑΠΡΙΛΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου